Je kunt ook een bestelling naar iemand anders sturen als cadeau. Vul gewoon jouw factuuradres in en het verzendadres van de ontvanger in en we sturen het direct naar de ontvanger. Er zit geen factuur bij het pakket, alleen een pakbon.
Veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je onze veelgestelde vragen. Kijk dus eerst of jouw vraag hiertussen staat. Vragen over de bestelprocedure, online betalen en bezorging & retourneren kun je vinden op onze andere pagina’s. Staat jouw vraag er nog steeds niet tussen? Dan staat onze klantenservice voor je klaar om te helpen. Hierbij kan je ervan uitgaan dat we jouw e-mail op kantoordagen binnen 24 uur beantwoorden.
Heb je jouw bestelling ontvangen van DPD en is deze niet compleet, dan kan het zijn dat er nog een pakketje onderweg is. Op de doos is een verzendsticker geplakt waarop staat uit hoeveel dozen de zending bestaat. Bij 2 dozen zie je bijvoorbeeld 2/2. Dit betekent dat er ook een doos met 1/2 onderweg is. Het kan zijn dat de bezorger deze vergeten is uit te laden of dat de 2e doos vertraagd is in het sorteerproces bij DPD. In 95% van de gevallen wordt deze 2e doos 1 à 2 dagen later geleverd. Controleer hiervoor jouw track & trace in de avond wanneer de nieuwe sorteer ronde is gestart. Is de volgende dag je bestelling nog niet compleet? Neem dan contact op met de klantenservice: info@123planten.nl.
Komt het artikel niet overeen met de afbeelding op de website? Controleer dan of het artikelnummer onder de barcode overeenkomt met het artikelnummer op de pakbon. De pakbon is op de buitenkant van de doos geplakt. Stuur ons een foto van het artikel en barcode per e-mail indien deze artikelcodes inderdaad niet overeenkomen. Dan komen wij met een gepaste oplossing.
Een plant is een levend product en daarom zijn afmetingen zelden exact zoals aangeven op de website. Hiervoor geven wij de hoogte van planten altijd aan met +/-. Onze website update automatisch dagelijks de hoogtes die wij van de kwekerijen doorkrijgen. Zij hanteren echter een gemiddelde en meten niet elke plant individueel.
Wij doen er alles aan om onze producten zo veilig mogelijk te verzenden. Planten zijn een kwetsbaar product en vragen de uiterste zorg. In onze dozen zijn de planten vastgezet en wordt het blad beschermd door folie. Hierdoor kunnen wij (grote) planten veiliger leveren dan dat je een plant zelf (liggend) zou vervoeren met een personenauto.
Toch kan er schade optreden. Bij sommige planten zijn scheuren in het blad zelfs natuurlijk, zoals de Strelitzia. Indien er buitengewone schade is, vragen wij een foto te e-mailen van de gehele plant en een close-up van de schade. Beperkte schade kan soms opgelost worden met een financiële compensatie, in ernstige gevallen zullen wij de plant omruilen.
De dozen van onze planten zijn voorzien van een duidelijke this-side-up markering. Toch kan het voorkomen dat een bezorger van DPD de plant ondersteboven levert. Omdat de dozen hier speciaal voor ontwikkeld zijn blijft de plant op zijn plaats en kan de plant dit prima zonder schade overleven. Dit hoef je daarom niet bij de klantenservice te melden. Mocht er na het uitpakken blijken dat de plant hierdoor toch schade heeft opgelopen, dan vragen wij je een foto van de gehele plant & close up van de schade te e-mailen.
Is jouw lievelingsplant niet op voorraad? Wat vervelend! Maar niet getreurd, want wanneer de kweker ons laat weten dat wij de plant weer kunnen bestellen zetten wij de plant weer online op onze website. Wanneer dit is, ligt aan de kweker en weten wij dus simpelweg ook nog niet.
Vraag je je af of je de specifieke plant ontvangt als op de foto? We begrijpen dat je misschien een specifieke visie voor je plant in gedachten hebt.
Helaas is het voor ons niet mogelijk om specifieke plantwensen in te willigen wanneer je een plant bestelt. Elke plant is uniek en hoewel we ernaar streven om planten te leveren die lijken op de planten op onze website, kunnen we geen exacte overeenkomst garanderen wat betreft kleur/grootte/vertakkingen.
We willen je verzekeren dat alle planten die we versturen vergelijkbaar zijn met de planten op onze website. Door de natuurlijke variaties in patronen en vormen van planten kunnen we echter niet garanderen dat de plant die je ontvangt exact is wat je zoekt.
We begrijpen dat dit teleurstellend kan zijn, maar we hopen dat je de natuurlijke schoonheid en uniekheid van elke plant kunt waarderen. Als je nog vragen of opmerkingen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice en we helpen je graag verder.
Houd er rekening mee dat zodra een bestelling is geplaatst, we geen aanpassingen meer kunnen doen omdat ons team meteen begint met het klaarmaken van je bestelling voor verzending.
Helaas kunnen wij vaak niet meer annuleren omdat je order gelijk in behandeling wordt genomen. Maar je kan zo snel mogelijk contact opnemen met ons klantenservice team.
We betreuren het dat je geen bestelling kunt plaatsen op onze site! Zou je de volgende oplossingen willen proberen en kijken of je nu wel de bestelling kunt plaatsen?
- Plaats de bestelling via een andere browser, bij voorkeur Google Chrome.
- Plaats de bestelling met een andere betaalmethode of in een andere taal op onze site.
- Verwijder je cookies voor onze site, vernieuw de webpagina en probeer opnieuw de bestelling te plaatsen.
- Plaats de bestelling in de incognitomodus.
Als geen van deze opties voor je werkt, dan zou het zeer nuttig zijn als je ons screenshots kunt sturen van eventuele foutmeldingen die je ontvangt, samen met je adres en de producten die je probeert te bestellen, naar info@123planten.nl. We zullen deze informatie dan doorsturen naar ons IT-team zodat zij het probleem voor je kunnen oplossen.
Planten zijn levende, natuurlijke producten – en dat maakt ze uniek. Tegelijkertijd betekent het dat we soms niet precies kunnen voorspellen wanneer een bepaalde plant weer op voorraad is.
We doen er alles aan om je zo goed mogelijk te informeren. Zodra we van onze kweker een verwachte levertijd doorkrijgen, vermelden we dit bij de levertijd op de productpagina van de plant.
Hebben we op dit moment nog geen duidelijkheid over de nieuwe voorraad? Dan staat er “Tijdelijk uitverkocht” bij de levertijd. In dat geval is het nog even afwachten, maar we houden de beschikbaarheid continu in de gaten.
Hopelijk kunnen we je binnenkort alsnog blij maken met deze prachtige plant.
Geen probleem! Je kunt contact opnemen met ons klantenserviceteam. Laat ons weten welk bestelnummer en welke kortingscode je bent vergeten toe te voegen, dan kan ons team deze voor je toevoegen.
Ja, absoluut! We gebruiken een beveiligde Payment Service Provider (Mollie) om ervoor te zorgen dat al je gegevens volledig veilig, vertrouwelijk en betrouwbaar worden bewaard.
Wij bieden een breed scala aan nationale en internationale betaalmogelijkheden. Hierbij is Mollie alleen verantwoordelijk voor het afhandelen van online betalingen. Daarom zie je de naam 'Mollie' op je bankafschrift.
Als je een kortingscode hebt ontvangen kan je deze invullen op onze site bij de betalingspagina.
Mocht je een foutmelding krijgen bij het invullen van de code kan dit te maken hebben dat de code niet klopt. Let erop met invullen vooral op de O en 0. Deze lijken veel op elkaar. Mocht dit niet het probleem zijn kan het zijn de dat de code verlopen is.
Heb je alsnog problemen met het invullen van je kortingscode raden we je aan contact op te nemen met onze klantenservice. Dan kunnen we samen het probleem oplossen.
Het betalen van kamerplanten of accessoires op kan de volgende manieren:
- Billie (voorheen betalen op rekening)
iDeal
Je betaalt met iDEAL veilig en snel zonder extra transactiekosten, vanuit het programma van jouw eigen bank. Om gebruik te kunnen maken van iDeal is registratie niet nodig. Bankieren bij Rabobank, ABN Amro, ING, SNS Bank, SNS Regio Bank, Fortis, ASN bank, Friesland bank, Triodos of Van Lanschot Bankiers is wel noodzakelijk.
iDeal-betalingen komen direct bij ons binnen waardoor wij in staat zijn om jouw bestelling zeer snel te verwerken
PayPal
Een transactie via PayPal is eenvoudig en snel, alleen een wachtwoord en account zijn nodig voor het voltooien van de transactie. PayPal biedt de mogelijkheid om je bankrekening aan een PayPal-rekening te koppelen. Via PayPalbetalingen worden je financiële gegevens niet bekend bij 123planten. Let erop dat je tegoed hebt op je PayPal rekening. De verwerking van de betaling kan anders tot wel een week duren. Aan deze betaalmethode zijn geen transactiekosten verbonden.
Afterpay
Met Afterpay betaal je achteraf, 14 dagen nadat je je bestelling hebt ontvangen. Zodra je bestelling geleverd is, ontvang je van Afterpay een betaaloverzicht via e-mail. Het openstaande bedrag kun je direct met de betaalknop overmaken.
Betaal je voor het eerst met Afterpay? Dan kun je tot maximaal €1.500,- bestellen. Dit maximale bedrag kan afwijken, op basis van je persoonlijke situatie zoals bekend bij Afterpay. Heb je al vaker met Afterpay betaald? Dan kan je tot €2.500 bestellen. Afterpay controleert altijd je gegevens. Mocht je betaling onverhoopt niet goedgekeurd worden, dan kun je jouw bestelling altijd met een andere betaalmethode betalen.
Voor vragen over Afterpay betalingen kun je ook kijken op de klantenservice pagina van afterpay.
Bancontact (Mister Cash)
Bancontact (Mr Cash) is een Belgische variant van iDeal en werkt op dezelfde wijze. Tijdens het online shoppen kies je bij betalen voor Bancontact en selecteer je jouw eigen bank. Daarna wordt je doorgeleid naar een omgeving van jouw bank. Vervolgens kan je betalen door op een vertrouwde wijze in te loggen met je identifier of code en door akkoord te gaan.
Creditcard
Betaal eenvoudig met de vertrouwde creditcards van Visa, Maestro & Mastercard.
Via Buckaroo kan je over een beveiligde verbinding betalen met jouw creditcard. Selecteer in stap 2 van het bestelproces de gewenste creditcardmaatschappij.
Sofort
SOFORT Banking is eenvoudig en snel. Europees groeit dit betaalsysteem enorm. Het systeem is een debitcard betaaloplossing.
Billie (voorheen Betalen op rekening)
Met de 'Koop nu, betaal later'-betaalmethoden van Billie profiteren kopers van de populairste betaalmethoden voor B2B. Klanten kunnen hun facturen en betalingen bekijken en beheren in de Billie-klantenportal.
Als je niet tevreden bent met je bestelling neem dan binnen 30 dagen contact op met onze klantenservice. Stuur een email met foto's naar info@123planten.nl. We zullen alles met je nalopen en samen komen we tot een goede oplossing.
Wat vervelend om te horen over je sierpot, we willen graag het probleem zo snel mogelijk oplossen. De beste manier om dit te doen is door contact met ons op te nemen via de email info@123planten.nl met een foto van de kapotte sierpot. Zorg ervoor dat je binnen 30 dagen na aankomst van het pakket contact met ons opneemt. Ons klantenservice team zal je verzoek zo spoedig mogelijk behandelen.
Een plant is een natuurproduct dat onder de juiste verzorging zijn sierwaarde zal behouden. Soms verliest de kamerplant zijn sierwaarde eerder dan verwacht. Ziet de plant er minder gezond uit of twijfel je over zijn gezondheid? Stuur dan een e-mail naar info@123planten.nl met;
- De hoeveelheid en hoe vaak je de plant water hebt gegeven.
- Een foto van de gehele plant en zijn omgeving.
- Het zichtbare probleem.
In de meeste gevallen kunnen wij je dan helpen met enkele tips om de plant weer te herstellen. Wij kunnen echter niet de gehele verzorging controleren, hierdoor is soms de exacte oorzaak niet te achterhalen. Zo kan droogte schade opleveren, die pas weken later in een vochtige grond wordt geconstateerd.
Hou er wel rekening mee dat een gezonde plant af en toe ook een blaadje verliest of een bruin blad puntje krijgt.
Wat vervelend om te horen dat je plant beschadigd is aangekomen. We willen het probleem graag zo snel mogelijk oplossen, de beste manier om dit te doen is door contact met ons op te nemen via info@123planten.nl . Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk aankomst van het pakket contact met ons opneemt. Ons support team zal je verzoek zo snel mogelijk behandelen, zorg er in de tussentijd voor dat je plant een comfortabele plek en vochtige grond heeft!
Als je je plant hebt ontvangen en ziet dat de plastic pot beschadigd is, vraag je je misschien af of dit schadelijk kan zijn voor de plant. We kunnen je verzekeren dat een beschadigde plastic pot geen bedreiging vormt voor de gezondheid van je plant.
De plastic pot, ook wel bekend als een kwekerij pot, is ontworpen om een geschikte omgeving te bieden voor de wortels van de plant in de kwekerij. Het is echter niet bedoeld voor langdurig gebruik. Het belangrijkste doel van de plastic pot is om de wortelkluit te beschermen en bij elkaar te houden totdat de plant bij de eindgebruiker is. Aan dit doel wordt nog steeds voldaan, zelfs als de pot een scheur heeft of volledig beschadigd is. Daarom vormt een beschadigde plastic pot geen risico voor de plant.
Het is belangrijk om te weten dat we altijd aanraden om je plant te verpotten in een decoratieve pot, waardoor de plastic pot overbodig wordt. Daarom is een beschadigde plastic pot uitgesloten van onze garantie.
Enige uitzondering zijn hydrocultuurplanten hierom blijft de pot zitten. Je kan deze pot bij elkaar plakken met tape, dit heeft geen invloed op de plant en de pot kan hierdoor gewoon gebruikt worden. Voor meer informatie over hoe je een hydrocultuurplant oppot zie onze website. https://www.123planten.nl/verzorging/hydrocultuur
Een plant is een levend product en daarom zijn afmetingen zelden exact zoals aangeven op de website. Hiervoor geven wij de hoogte van planten altijd aan met +/-. Onze website update automatisch dagelijks de hoogtes die wij van de kwekerijen doorkrijgen. Zij hanteren echter een gemiddelde en meten niet elke plant individueel.
Wil je je account en alle bijbehorende gegevens van 123planten verwijderen? We begrijpen dat je soms je gegevens uit ons systeem wilt verwijderen en we zijn er om je daarbij te helpen.
Om je account te verwijderen, stuur ons gewoon een verzoek via e-mail en vraag ons om je account en alle bijbehorende gegevens te verwijderen. Zodra we je verzoek hebben ontvangen, gaan we verder met het verwijderen van je account uit ons systeem.
Het is echter belangrijk om te weten dat we je account verwijderen, maar dat bepaalde informatie, zoals facturen met adresgegevens, nog 7 jaar in ons systeem bewaard blijft. Dit is wettelijk verplicht voor belastingdoeleinden en we verzekeren je dat we deze gegevens niet voor andere doeleinden zullen gebruiken.
Zodra je account is verwijderd, maak je geen deel meer uit van ons klantenbestand en worden je gegevens niet gebruikt voor marketing- of communicatiedoeleinden.
Als je nog vragen of opmerkingen hebt over het verwijderen van je account en gegevens, neem dan contact op met onze klantenservice en we helpen je graag verder.
We horen graag van de onze 123plantenfans! Hoe graag we het ook willen, zijn we niet altijd in de mogelijkheid om jullie vragen snel te beantwoorden. We streven ernaar om binnen 48 uur te reageren.
Je kunt contact opnemen met onze support via het formulier op de website. Of door een mail te sturen naar info@123planten.nl. We zijn beperkt telefonisch beschikbaar: 085 - 40 12 700.
Onze klantenservice is geopend:
| Maandag | 09:00-17:00 |
| Dinsdag | 09:00-17:00 |
| Woensdag | 09:00-17:00 |
| Donderdag | 09:00-17:00 |
| Vrijdag | 09:00-17:00 |
Het is 24/7 mogelijk om een bericht achter te laten via het formulier. Wij streven ernaar om binnen 24 uur na ontvangst van het bericht of e-mail te antwoorden.
Het is heel belangrijk om planten die op hydrocultuur staan voeding te geven. Dit omdat er in hydrokorrels geen voeding zit. Dit kan op 2 verschillende manieren.
1. Vloeibare voeding
2. Vaste voeding (korrels)
Vloeibare voeding
Tijdens de belangrijkste groeifase (Maart tot Oktober) geef je de plant bij elke watergifte voeding.
Tijdens de rustperiode (November tot Februari) halveer je de dosering.
De vloeibare voeding meng je met het water. Let op dat je de aanbevolen dosering niet overschrijdt.
Vaste voeding
Bij vaste voeding maken we geen verschil tussen groeifase en rustperiode. De vaste voeding geef je 1 keer per 3 a 4 maanden. Voor planten tot 150 cm geef je 1 eetlepel en grotere planten 2 eetlepels voeding per keer. Strooi de voeding over de hydrokorrels en spoel het daarna met water naar beneden.
De korrels geven dan in de periode van 3 a 4 maanden bij elke watergifte voeding af aan de plant.
Deze witte plekjes zijn sap vanuit de plant zelf. De plant heeft kleine punctie wondjes doordat de vertakkingen van de plant tegen elkaar aan zijn gekomen tijdens het transport.
De witte vloeistof is te verwijderen met een vochtige, oude tandenborstel. Je doopt deze in water en zo kun je veilig de witte vlekjes wegpoetsen. Omdat de wondjes zo klein als speldenprikjes zijn, zie je er daarna niets meer van.
Sap is wel giftig voor mens en dier en moet je niet opeten of op je huid krijgen want dat kan irritatie geven.
Op bepaalde watermeters zit een rood dopje met witte getallen. Dit is een handig hulpmiddel m.b.t. voeding. Je kan het dopje draaien naar het pijltje met het nummer van de maand waarop hij het laatst voeding heeft gegeven zodat de plant tijdig en niet te vroeg weer voeding kan krijgen.
Hydrocultuurplanten moeten altijd met de kweekpot worden geplant in een plantenbak. Hydrocultuurplanten worden zorgvuldig gekweekt in een speciale kweekpot die er nooit wordt afgehaald. De reden is dat de pot de wortelkluit met de korrels op zijn plaats houdt. Water en voedingsstoffen worden direct bij de wortels gebracht. Hierdoor hoeft een hydrocultuurplant niet zo veel wortels te maken. De pot er af halen betekent in nagenoeg alle gevallen, beschadigingen van de wortels waardoor uitdroging en verrotting kan ontstaan. Dus verwijder bij hydrocultuurplanten nooit de kweekpot tijdens het opplanten. Opplanten bij voorkeur als op de website staat: https://www.123planten.nl/verzorging/hydrocultuur
Vulcastrat is een duurzaam en onderhoudsvriendelijk alternatief voor potgrond. Het biedt goede luchtcirculatie en voorkomt wortelrot door zijn uitstekende drainage. Toch kan het nodig zijn om een plant op vulcastrat af en toe te verpotten. Maar wanneer precies?
1. Als de plant te groot wordt voor de pot
In principe is het moment van verpotten hetzelfde als bij een plant in potgrond. Wanneer de plant en/of de kluit te groot wordt, is het tijd om te verpotten. Kies dan een pot die ongeveer 20% groter is dan de huidige pot. Zo geef je de wortels opnieuw voldoende ruimte om te groeien.
2. De vulcastrat is vervuild of ingezakt
Na verloop van tijd kan vulcastrat vervuild raken door kalk- of zoutophopingen (bijvoorbeeld door kraanwater of meststoffen). Ook kan het materiaal iets inzakken. Als je merkt dat de korrels minder luchtig zijn of niet meer schoon ogen, is verversen aan te raden.
Vuistregel: Vervang of spoel de vulcastrat eens in de 1,5–2 jaar.
3. Slechte wateropname of wortelproblemen
Merk je dat water slecht wegloopt of juist te snel door de pot zakt? Of zie je tekenen van wortelrot of slap hangende bladeren ondanks goed water geven? Dan is de structuur van de vulcastrat mogelijk niet meer optimaal. In dat geval is verpotten nodig.
Tot slot
Planten op vulcastrat hebben over het algemeen minder verzorging nodig dan planten in potgrond, maar het is belangrijk om de gezondheid van de plant én het substraat regelmatig te checken. Zo blijft je plant in topconditie!
Heb je vragen over het verpotten of twijfel je of jouw plant eraan toe is? Neem gerust contact met ons op – we denken graag met je mee!
Een gebarsten kweekpot is uitgesloten van garantie. Dit is niet altijd veroorzaakt door transportschade, dit kan namelijk al opgetreden zijn bij de kwekerij. Een kweekpot is enkel bedoeld om de wortelkluit bijeen te houden tijdens het kweken. Omdat wij altijd adviseren een plant te verpotten in een sierpot, vergoeden wij een gebarsten kweekpot niet zolang deze de wortelkluit bijeen houdt.
Luizen, spint of trips zijn enkele voorbeelden van ongedierte. Deze zijn ongewenst en schadelijk voor de plant. Maar helaas ook onvermijdelijk, zeker gedurende de zomermaanden. Het is moeilijk te bepalen wat hierbij toelaatbaar is. Als consument wil je namelijk waarschijnlijk ook dat er zo min mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, maar je wilt ook geen ongedierte. Sinds 2009 zijn enkel door de EU goedgekeurde chemische bestrijdingsmiddelen toegestaan wanneer andere bestrijdingsmethoden geen effect hadden. Hierdoor kan een kwekerij niet meer garanderen dat hij 100% ongedierte vrije planten levert. Hierdoor vragen wij aan jou ook de medewerking om een ongedierte niet te bestrijden, maar onder controle te houden. Het liefst op een biologische wijze, maar indien je toch gebruik maakt van een chemische bestrijding, is dat veel milieuvriendelijker dan wanneer een kwekerij al zijn planten preventie chemisch zou behandelen.
Samengevat komt het er op neer dat een ongewenst beestje geaccepteerd moet worden. Een plaag is een ander verhaal, in dit geval vragen wij een foto van de plaag en de gehele plant per e-mail toe te sturen. Hier kun je al onze ongediertebestrijdingsmiddelen vinden.
Ongedierte kan zich eenvoudig verspreiden. Zeker wanneer er tocht aanwezig is. Het is dus niet vast te stellen of ongedierte na een maand na levering is meegekomen met de plant, of deze zich later op de plant heeft gevestigd. Mocht je na een maand ongedierte op je plant aantreffen vragen wij je om een foto van het ongedierte te e-mailen zodat wij kunnen helpen met het onder controle te houden van het ongedierte. Hier kun je al onze ongediertebestrijdingsmiddelen vinden.
Een plant is een natuurproduct dat onder de juiste verzorging zijn sierwaarde zal behouden. Soms verliest de kamerplant zijn sierwaarde eerder dan verwacht. Wat kunnen wij dan voor jou betekenen? Ziet de plant er binnen een maand minder gezond uit of twijfel je over zijn gezondheid? Stuur dan een e-mail met;
- De hoeveelheid en hoe vaak je de plant water hebt gegeven.
- Een foto van de gehele plant en zijn omgeving.
- Het zichtbare probleem.
In de meeste gevallen kunnen wij je dan helpen met enkele tips om de plant weer te herstellen. Indien wij dit doen, zijn wij ervan overtuigd dat de plant er hierna weer bovenop komt. Trek je binnen een maand aan de bel, dan verlengen wij je garantie tot 3 maanden in totaal, zodat de plant de tijd krijgt om te herstellen en jij je geen zorgen hoeft te maken. Wij regelen een vervanger wanneer je onze verzorgingsadviezen hebt opgevolgd en de plant in deze periode niet hersteld. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat ook een gezonde plant af en toe een blaadje verliest of een bruin blad puntje krijgt.
Verliest jouw plant zijn sierwaarde? Dan kan dit liggen aan verschillende dingen. Neem daarom een kijkje in onze encyclopedie, hier staan alle verzorgingstips in. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan staan wij voor je klaar door tips te geven om de plant te redden. Dit kunnen wij het beste met een foto van de gehele kamerplant inclusief zijn omgeving. Bij de meeste symptomen is goed waar te nemen wat de oorzaak is of was. Wij kunnen echter niet de gehele verzorging controleren, hierdoor is soms de exacte oorzaak niet te achterhalen. Zo kan droogte schade opleveren, die pas weken later in een vochtige grond wordt geconstateerd.
Het kan zijn dat gruis de watermeter blokkeert, tik daarom tegen de watermeter wanneer deze niet naar verwachting reageert. Het kan ook zijn dat de wortels in de watermeter zijn gegroeid. Verwijder hiervoor de bovenkant van de watermeter en probeer de vlotter los te maken. Meer informatie over hydrocultuur vind je hier en meer informatie over vulcastrat hier.
Bruine puntjes en of randen treden vroeg of laat op bij de meeste planten. Hierbij zal een gezonde plant dit vervangen met nieuwe bladeren. Een oud blad kan dus een bruin puntje krijgen. Dit is natuurlijk en onvermijdelijk, je kan deze het beste wegknippen voor een frisse uitstraling. Uiteraard mogen bruine puntjes niet overheersen, dan kan er namelijk wat anders aan de hand zijn. Kijk hier voor verzorgingstips van jouw specifieke plant of neem contact met ons op.
Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan contact op via info@123planten.nl of +31 (0)85 4012 700





