Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je onze veelgestelde vragen. Kijk dus eerst of jouw vraag hiertussen staat. Vragen over de bestelprocedure, online betalen en bezorging & retourneren kun je vinden op onze andere pagina’s. Staat jouw vraag er nog steeds niet tussen? Dan staat onze klantenservice voor je klaar om te helpen. Hierbij kan je ervan uitgaan dat we jouw e-mail op kantoordagen binnen 24 uur beantwoorden.

Levering
Ik heb mijn bestelling ontvangen van DPD maar deze is niet compleet. Wat nu?

Heb je jouw bestelling ontvangen van DPD en is deze niet compleet, dan kan het zijn dat er nog een pakketje onderweg is. Op de doos is een verzendsticker geplakt waarop staat uit hoeveel dozen de zending bestaat. Bij 2 dozen zie je bijvoorbeeld 2/2. Dit betekent dat er ook een doos met 1/2 onderweg is. Het kan zijn dat de bezorger deze vergeten is uit te laden of dat de 2e doos vertraagd is in het sorteerproces bij DPD. In 95% van de gevallen wordt deze 2e doos 1 à 2 dagen later geleverd. Controleer hiervoor jouw track & trace in de avond wanneer de nieuwe sorteer ronde is gestart. Is de volgende dag je bestelling nog niet compleet? Neem dan contact op met de klantenservice: info@123planten.nl.

Ik heb mijn bestelling ontvangen met 123transport maar deze is niet compleet. Wat moet ik nu doen?

Neem direct telefonisch contact met ons op wanneer je bestelling niet compleet is geleverd. Wanneer onze collega nog bij jou in de buurt is kunnen wij de ontbrekende producten direct naleveren wanneer deze nog in de wagen aanwezig zijn. Uiteraard kunnen wij ook een foutje hebben gemaakt en een artikel vergeten zijn mee te nemen, er zal dan een nieuwe bezorgafspraak gemaakt worden.

Ik denk dat ik een verkeerd artikel geleverd heb gekregen. Wat nu?

Komt het artikel niet overeen met de afbeelding op de website? Controleer dan of het artikelnummer onder de barcode overeenkomt met het artikelnummer op de pakbon. De pakbon is op de buitenkant van de doos geplakt. Stuur ons een foto van het artikel en barcode per e-mail indien deze artikelcodes inderdaad niet overeenkomen. Dan komen wij met een gepaste oplossing.

Mijn plant is geleverd met onjuiste afmetingen. Wat nu?

Een plant is een levend product en daarom zijn afmetingen zelden exact zoals aangeven op de website. Hiervoor geven wij de hoogte van planten altijd aan met +/-. Onze website update automatisch dagelijks de hoogtes die wij van de kwekerijen doorkrijgen. Zij hanteren echter een gemiddelde en meten niet elke plant individueel. Heb je de plant gemeten inclusief de kweekpot en ben je van mening dat jouw plant teveel afwijkt controleer dan de hoogte welke vermeld staat op de pakbon. De afwijking mag maximaal 15% zijn met een minimum van 5 cm. Komt het artikelnummer op de barcode overeen met de pakbon en is de afwijking meer dan toegestaan? In dat geval kunnen er twee oplossingen aangeboden worden; De plant retourneren, ruilen of een financiële compensatie. Stuur hiervoor een mailtje naar info@123planten.nl met een foto van de gehele plant inclusief meetlint (hierbij moet van boven tot onder het meetlint te zien zijn en een foto van de barcode.

Kan mijn plant veilig bezorgd worden?

Wij doen er alles aan om onze producten zo veilig mogelijk te verzenden. Planten zijn een kwetsbaar product en vragen de uiterste zorg. In onze dozen zijn de planten vastgezet en wordt het blad beschermd door folie. Hierdoor kunnen wij (grote) planten veiliger leveren dan dat je een plant zelf (liggend) zou vervoeren met een personenauto.
Toch kan er schade optreden. Bij sommige planten zijn scheuren in het blad zelfs natuurlijk, zoals de Strelitzia. Indien er buitengewone schade is, vragen wij een foto te e-mailen van de gehele plant en een close-up van de schade. Beperkte schade kan soms opgelost worden met een financiële compensatie, in ernstige gevallen zullen wij de plant omruilen.

Wat als de doos van mijn plant ondersteboven geleverd wordt?

De dozen van onze planten zijn voorzien van een duidelijke this-side-up markering. Toch kan het voorkomen dat een bezorger van DPD de plant ondersteboven levert. Omdat de dozen hier speciaal voor ontwikkeld zijn blijft de plant op zijn plaats en kan de plant dit prima zonder schade overleven. Dit hoef je daarom niet bij de klantenservice te melden. Mocht er na het uitpakken blijken dat de plant hierdoor toch schade heeft opgelopen, dan vragen wij je een foto van de gehele plant & close up van de schade te e-mailen.

Mijn favoriete plant is niet op voorraad. Wat nu?

Is jouw lievelingsplant niet op voorraad? Wat vervelend! Maar niet getreurd, want wanneer de kweker ons laat weten dat wij de plant weer kunnen bestellen zetten wij de plant weer online op onze website. Wanneer dit is, ligt aan de kweker en weten wij dus simpelweg ook nog niet.

Plantvragen
Mijn kweekpot is gebarsten. Wat nu?

Een gebarsten kweekpot is uitgesloten van garantie. Dit is niet altijd veroorzaakt door transportschade, dit kan namelijk al opgetreden zijn bij de kwekerij. Een kweekpot is enkel bedoeld om de wortelkluit bijeen te houden tijdens het kweken. Omdat wij altijd adviseren een plant te verpotten in een sierpot, vergoeden wij een gebarsten kweekpot niet zolang deze de wortelkluit bijeen houdt.

Mijn plant is geleverd met een beestje (ongedierte). Wat nu?

Luizen, spint of trips zijn enkele voorbeelden van ongedierte. Deze zijn ongewenst en schadelijk voor de plant. Maar helaas ook onvermijdelijk, zeker gedurende de zomermaanden. Het is moeilijk te bepalen wat hierbij toelaatbaar is. Als consument wil je namelijk waarschijnlijk ook dat er zo min mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, maar je wilt ook geen ongedierte. Sinds 2009 zijn enkel door de EU goedgekeurde chemische bestrijdingsmiddelen toegestaan wanneer andere bestrijdingsmethoden geen effect hadden. Hierdoor kan een kwekerij niet meer garanderen dat hij 100% ongedierte vrije planten levert. Hierdoor vragen wij aan jou ook de medewerking om een ongedierte niet te bestrijden, maar onder controle te houden. Het liefst op een biologische wijze, maar indien je toch gebruik maakt van een chemische bestrijding, is dat veel milieuvriendelijker dan wanneer een kwekerij al zijn planten preventie chemisch zou behandelen.

Samengevat komt het er op neer dat een ongewenst beestje geaccepteerd moet worden. Een plaag is een ander verhaal, in dit geval vragen wij een foto van de plaag en de gehele plant per e-mail toe te sturen. Hier kun je al onze ongediertebestrijdingsmiddelen vinden.

Mijn plant heeft na een maand last van ongedierte. Wat nu?

Ongedierte kan zich eenvoudig verspreiden. Zeker wanneer er tocht aanwezig is. Het is dus niet vast te stellen of ongedierte na een maand na levering is meegekomen met de plant, of deze zich later op de plant heeft gevestigd. Mocht je na een maand ongedierte op je plant aantreffen vragen wij je om een foto van het ongedierte te e-mailen zodat wij kunnen helpen met het onder controle te houden van het ongedierte. Hier kun je al onze ongediertebestrijdingsmiddelen vinden.

Mijn plant verliest zijn sierwaarde binnen een maand na levering. Wat nu?

Een plant is een natuurproduct dat onder de juiste verzorging zijn sierwaarde zal behouden. Soms verliest de kamerplant zijn sierwaarde eerder dan verwacht. Wat kunnen wij dan voor jou betekenen? Ziet de plant er binnen een maand minder gezond uit of twijfel je over zijn gezondheid? Stuur dan een e-mail met;

  • De hoeveelheid en hoe vaak je de plant water hebt gegeven.
  • Een foto van de gehele plant en zijn omgeving.
  • Het zichtbare probleem.

In de meeste gevallen kunnen wij je dan helpen met enkele tips om de plant weer te herstellen. Indien wij dit doen, zijn wij ervan overtuigd dat de plant er hierna weer bovenop komt. Trek je binnen een maand aan de bel, dan verlengen wij je garantie tot 3 maanden in totaal, zodat de plant de tijd krijgt om te herstellen en jij je geen zorgen hoeft te maken. Wij regelen een vervanger wanneer je onze verzorgingsadviezen hebt opgevolgd en de plant in deze periode niet hersteld. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat ook een gezonde plant af en toe een blaadje verliest of een bruin blad puntje krijgt.

Mijn plant verliest zijn sierwaarde een maand na levering. Wat moet ik hieraan doen?

Verliest jouw plant zijn sierwaarde? Dan kan dit liggen aan verschillende dingen. Neem daarom een kijkje in onze encyclopedie, hier staan alle verzorgingstips in. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan staan wij voor je klaar door tips te geven om de plant te redden. Dit kunnen wij het beste met een foto van de gehele kamerplant inclusief zijn omgeving. Bij de meeste symptomen is goed waar te nemen wat de oorzaak is of was. Wij kunnen echter niet de gehele verzorging controleren, hierdoor is soms de exacte oorzaak niet te achterhalen. Zo kan droogte schade opleveren, die pas weken later in een vochtige grond wordt geconstateerd.

Mijn watermeter reageert niet meer. Wat moet ik nu doen?

Het kan zijn dat gruis de watermeter blokkeert, tik daarom tegen de watermeter wanneer deze niet naar verwachting reageert. Het kan ook zijn dat de wortels in de watermeter zijn gegroeid. Verwijder hiervoor de bovenkant van de watermeter en probeer de vlotter los te maken. Meer informatie over hydrocultuur vind je hier en meer informatie over vulcastrat hier.

Mijn plant heeft bruine puntjes en/of randen. Wat kan ik het beste doen?

Bruine puntjes en of randen treden vroeg of laat op bij de meeste planten. Hierbij zal een gezonde plant dit vervangen met nieuwe bladeren. Een oud blad kan dus een bruin puntje krijgen. Dit is natuurlijk en onvermijdelijk, je kan deze het beste wegknippen voor een frisse uitstraling. Uiteraard mogen bruine puntjes niet overheersen, dan kan er namelijk wat anders aan de hand zijn. Kijk hier voor verzorgingstips van jouw specifieke plant of neem contact met ons op.